Novinky

Rallye mezi výmoly - nezapomínejte na geometrii!

Kličkování mezi výmoly je nyní po zimě disciplína, kterou trénujeme všichni. Nicméně ne vždy se manévr povede a průjezdu výmolu se nám nepodaří vyhnout. V důsledku toho se může stát, že váš vůz nemá takové jízdní vlastnosti jako dříve.A problém bude nejspíše v geometrii vašeho vozu, jejíž kontrola by měla být nezbytnou součástí pravidelné údržby i pokud jste mistr ve vyhýbání výmolům.

Nezapomínejte na geometrii

Kličkování mezi výmoly je nyní po zimě disciplína, kterou trénujeme všichni. Nicméně ne vždy se manévr povede a průjezdu výmolu se nám nepodaří vyhnout. V důsledku toho se může stát, že váš vůz nemá takové jízdní vlastnosti jako dříve.A problém bude nejspíše v geometrii vašeho vozu, jejíž kontrola by měla být nezbytnou součástí pravidelné údržby i pokud jste mistr ve vyhýbání výmolům.

Kdy je na geometrii kol vhodná doba?

Pozice kol vašeho vozidla vůči vozovce je velmi důležitá. Jestliže je její nastavení špatné, běhoun vašich pneumatik se bude opotřebovávat nepravidelně. V tom případě je ten nejvyšší čas na nezbytnou kontrolu a případné seřízení geometrie kol, které byste se neměli vyhýbat. Doporučuje se ji provádět minimálně jednou za rok anebo tehdy, přezouváte-li svůj vůz. Problém s geometrií se může projevit i tak, že vás auto takzvaně táhne do strany. Pokud se s tímto problémem potýkáte, určitě navštivte svoji pobočku Euromaster, kde vám při kontrole geometrie potvrdí nebo vyvrátí, je-li problém způsobený špatným nastavením kol.

Proč je geometrie vozu důležitá?

Podstoupení kontroly a seřízení geometrie vozu je nezbytné i z hlediska samotné bezpečnosti, která je na cestách na prvním místě. Kontrolu geometrie a případné seřízení je dobré si nechat udělat, pokud kupujete novou sadu pneumatik. Jestliže totiž seřízení geometrie vašich kol podceníte, můžete zbytečně tratit na palivu i na nových pneumatikách, které v tomto případě nevydrží tak dlouho, jak by se od nich očekávalo. V neposlední řadě se změní jízdní vlastnosti vozidla a vaše cesty budou mnohem plynulejší, než tomu bylo doposud.

Jak dlouhou kontrola geometrie trvá?

Kontrola geometrie vozu vám nezabere mnoho času,odborníci na servisních centrech Euromaster ji provedou během několika málo minut. Pokud patříte mezi zodpovědné řidiče, kterým není lhostejná bezpečnost na silnicích, na seřízení geometrie vašeho vozidla rozhodně nezapomeňte.

Jak se nevybodovat?

Jak zabránit vybodování a ztrátě řidičského oprávnění Máte představu, jak snadno se můžete vybodovat? Víte, kolik máte aktuálně na kontě bodů? Co s tím můžete dělat a jak předejít ztrátě řidičského oprávnění? Projděte si základní principy a rady týkající se bodového systému v ČR, včetně přehledu nejčastějších přestupků a počtu bodů, které za ně můžete obdržet.

Bezpečná jízda v zimě

Zima je v plném proudu, zákony v České republice nařizují zimní obutí automobilů. Poradíme s bezpečnou jízdou na zasněžených silnicích, které často pluhy nedokáží připravit tak, aby se běžný řidič cítil v pohodě.

 

Jak zabránit vybodování a ztrátě řidičského oprávnění

 

Máte představu, jak snadno se můžete vybodovat? Víte, kolik máte aktuálně na kontě bodů? Co s tím můžete dělat a jak předejít ztrátě řidičského oprávnění? Projděte si základní principy a rady týkající se bodového systému v ČR, včetně přehledu nejčastějších přestupků a počtu bodů, které za ně můžete obdržet.

Bodování

Body jsou stanoveny na základě platného zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a jsou tedy pevně dané. Bodování se týká řidičů motorových vozidel a uděluje je obec s rozšířenou působnosti a nikoli police. Řidič „získává body“ pokud se dopustí nějakého přestupky s tím, že 0 bodů je v pořádku a při dosažení 12 bodů přijde o řidičské oprávnění na dobu jednoho roku.

Jak tomu předejít?

Tak předně důsledným dodržováním pravidel silničního provozu. Bodový systém nebyl zaveden jako šikana řidičů, ale jako preventivní opatření, které má řidiče do budoucna odradit od páchání dalších přestupků.

Pokud si nejste jisti aktuálním počtem bodů, odmítněte projednání přestupku příkazem na místě. Proti vystavenému a podepsanému příkazovému bloku se již nemůžete odvolat, kdežto ve správním řízení, které vaším odmítnutím bude následovat, máte možnost lépe hájit svá práva (hrozí vyšší pokuta, ale tato hrozba se nemusí naplnit).

Kdy je vhodné odmítnout projednání přestupku na místě:

  • v případě pochybností o spáchání přestupku
  • v případě pochybností, zda za přestupek dostanete body
  • pokud nevíte, kolik bodů právě máte

Jak zjistit počet bodů

Aktuální stav bodového konta zjistíte na Czech POINTu nebo na registru řidičů, když požádáte o „Výpis z bodového hodnocení řidiče“. Podrobněji zde. Průběžný stav je vhodné sledovat pravidelně, protože jiným způsobem se tuto informaci nedozvíte. Jedinou informaci o stavu bodů získáte až při dosažení plných dvanácti, neboť dostanete výzvu k odevzdání řidičského průkazu.

Jak se bránit odevzdání řidičského průkazu

Výzva ukládá řidiči odevzdat řidičský průkaz do pěti pracovních dnů na příslušeném úřadě. Odevzdání průkazu se lze bránit, ale ne tím, že by k odevzdání nedošlo. Uvedenou lhůtou totiž pozbývá průkaz automaticky platnost a navíc za nesplnění této povinnosti hrozí peněžitá pokuta. Řízení bez řidičského oprávnění (odebraného z důvodu vybodování) je trestný čin.

Řešením je však včasné podání námitky. Je to přinejmenším krok k tomu, abyste oddálili termín odevzdání a získali čas k přezkumu rozhodnutí a možnému odečtení bodů.

Jak umazat body

čtyři body automaticky zmizí po 12 měsících od jejich připsání. Ale pouze v případě, že jste těch 12 měsíců nespáchali žádný přestupek. Možností je také návštěva speciálního kurzu, pokud nemáte víc jak 10 bodů a všechny jsou za přestupky oceněné méně jak 6 body – po absolvování pak úřad odečte 3 body. Kurz je možné absolvovat pouze jednou za rok.

 

Základní přehled přestupků a jejich bodování:

7 bodů

  • řízení pod vlivem alkoholu (vyšší než 0,3 promile) nebo po požití návykové látky
  • odmítnutí dechové nebo krevní zkoušky bez vážných zdravotních důvodů
  • způsobení nehody, při které došlo k vážnému poranění či smrti
  • neposkytnutí první pomoci, opuštění místa nehody
  • otáčení, couvání a jízda v protisměru na dálnici
  • vjezd na železniční přejezd na červenou
  • nedovolené předjíždění
  • řízení v době, kdy byl odebrán řidičský průkaz

5 bodů

  • řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že ohrožuje ostatní účastníky
  • překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 40 km/h a více v obci nebo o 50 km/h a více mimo obec
  • ohrožení jiného řidiče při přejíždění s vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého
  • ohrožení chodce přecházejícího pozemní komunikaci při odbočování s vozidlem

4 body

  • ohrožení chodce na přechodu a neumožnění nerušeného a bezpečného přejití vozovky
  • nedání přednosti v jízdě
  • řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny řidičského oprávnění
  • porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás při přepravě dětí

3 body

  • překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 20 km/h a více v obci nebo o 30 km/h a více mimo obec
  • nezastavení vozidla před přechodem pro chodce
  • jízda bez bezpečnostního pásu nebo ochranné přílby

2 body

  • neoznačení překážky, kterou řidič způsobil
  • překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o více než 5 km/h a méně než 20 km/h v obci nebo o více než 10 km/h a méně než 30 km/h mimo obec
  • držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení v ruce nebo jiným způsobem při řízení vozidla

 

Autor: Euromaster Česka republika

Kontrola vozu před cestou na hory 


Bezpečná jízda v autě | Euromaster

Bezpečná jízda v zimě

Zima je v plném proudu, zákony v České republice nařizují zimní obutí automobilových mazlíčků a Euromaster Česká republika je tu přesně proto. Poradíme s bezpečnou jízdou na zasněžených silnicích, které velmi často pluhy a sypače nedokáží připravit tak, aby se běžný řidič cítil v pohodě. Pojďme se spolu podívat, co vše je pro jízdu v zimě důležité.

Věděli jste, že pro pneumatiky začíná zima kdykoli,
když klesne teplota pod 7°C ?

 

Zásady pro jízdu v zimě

Bezpečná jízda v zimě má hned několik zásad, které bychom měli doržet. Rozeberme si ty nejzásadnější:

  • Připravenost - bez kvalitní přípravy auta na zimu se neobejdete. Velmi důležité je zvolit kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem. V zimním období taktéž doporučujeme přibalit si řetězy, popř. lopatu. Nikdy nevíte, co se může stát a na horách není problém zapadnout. 
  • Nastavení sedačky - nastavení správné pozice pro řízení, nikdy byste neměli mít propnutá kolena při vymáčknutí pedálů. Dodržení tohoto pravidla zajistí větší cit ve vašich nohou a při bouračce zmírní možnost zlomení nohou. Navíc byste v sedačce měli sedět opření oběma rameny a řízení zajišťovat volným zápěstím. 
  • Znalost vozu - každý vůz má jiné jízdní vlastnosti. V zimním období se některá negativa projevují více, protože vozovka je méně přilnavá, zvětšuje se brzdná dráha atp. Velmi důležitý je i náhon, v zimě nejvíce využijete automobil s náhonem na všechna 4 kola. 
  • Trénink a předvídavost - po krásném a suchém létu může být jízda na sněhu velkou neznámou, proto je třeba začít pomaleji a trénovat, čímž zvýšíte svou jistotu. Vedle cviku se pokuste předvídat, zmrzlý sníh se chová jinak než rozježděná břečka. A přechody mezi nimi mohou způsobit nejtěžší nehody. 
  • Brzděte motorem a správně - brzdit na sněhu je téměř alchymie. Vždy je zcela zásadní cit. U automobilů s ABS i bez něho je třeba brzdit opatrně a v případě, že se auto rozjíždí samo (jedete jak na saních), pak brzdění přerušte, aby se kola opět začala točit a až poté znovu začněte brzdit. Pokud můžete, tak zpomalujte převodovkou (motorem). Tento způsob je velmi účinný.

 

Vliv pneumatik na jízdu v zimě

Michelin alpin6Zimní pneumatiky se od letních odlišují ve dvou základních parametrech, které mají zcela zásadní vliv na bezpečnou jízdu na sněhu.

  • Profil běhounu

Zimní pneumatiky mají zářezy dezénu velmi blízko u sebe, čímž je zajištěna maximální adheze na umrzlém nebo rozbředlém sněhu. Více bloků tak poskytne větší kontakt s vozovkou a tím lepší záběr.  Díky hlubším a širším zářezům v dezénu běhounu je také zajištěn maximální odvod vody a sněhu ze stopy pneumatiky. 

  • Materiál pro výrobu

Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi s vysokým obsahem siliky a dalších přísad. Směs je vyvinuta tak, aby elasticita materiálu lépe fungovala při nižších teplotách. Tím je zaručena velmi vysoká přilnavost pneumatiky i při velmi nízkých teplotách. Pozor ale na používání v teplých měsících. V takovém případě dochází k rychlejšímu opotřebení a ztrátě výkonu pneumatiky ve všech ohledech. 

Obě zmíněné charakteristiky mají zcela zásadní vliv na ovladatelnost vozu a to jak s ohledem na brzdnou dráhu, která je u zimních pneu o desítky metrů menší než u letních, tak i při změně směru (zatáčení). 

 

Testování

Letos jsme rozdali několik sad nových zimních pneumatik Michelin Alpin6 našim zákazníkům, aby otestovali tuto novinku v provozu. Zde se můžete podívat na jejich zkušenosti a názory na nové zimní pneumatiky Michelin.

 

 

Připravte své auto na zimu

Ze zmíněného vyplývá, že nejdůležitější pro bezpečnou jízdu v zimě je právě příprava auta. Tu nikdy nepodceňujte a přijďte k nám do společnosti Euromaster, kde jsme připravili vynikající zvýhodněnou možnost kontroly vozu před cesou na hory, díky kterému ušetříte více než 300Kč a naši zaměstnanci vám auto na cestu za zimní vysněnou dovolenou prověří. Zkontrolujeme nejen pneumatiky, ale zaměříme se i na brzdy, tlumiče, světla, stěrače, provozní kapaliny a baterii a to vše jen za cenu 99Kč

autor: Euromaster Česká republika s.r.o.

 

Připravte své auto na zimu | Euromaster

Jak připravit auto na zimu?

Zima a zimní počasí vyžaduje důkladnější přípravu na cestu než je tomu v létě. Je vhodné se předem přichystat na různé situace, které mohou během jízdy nastat, a to především tehdy, když plánujete delší trasu.

Aktuálně z Euromasteru

Společnost Euromaster provozující síť profesionálních servisů zaměřuje významnou pozornost na segment nákladníchnpneumatik a oslovuje hlavně nákladní dopravce. Má totiž co nabídnout. Vedle kvalitní servisní sítě jsou to především nástroje a soubory služeb, jejichž cílem je snížit provozní náklady, ušetřit čas i druhotné výdaje. Euromaster má k dispozici 23 poboček, z toho se 16 z nich řadí mezi specialisty pro nákladní vozidla.

Jak připravit auto na zimu | EuromasterZima a zimní počasí vyžaduje důkladnější přípravu na cestu než je tomu v létě. Je vhodné se předem přichystat na různé situace, které mohou během jízdy nastat, a to především tehdy, když plánujete delší trasu.

Pneumatiky

Zimní pneumatiky o dezénu minimálně 4 mm musí mít vozidlo od 1.11. do 31.3. povinně, pokud je na komunikaci souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo lze předpokládat, že povětrnostní podmínky mohou tuto vrstvu přinést.

Pokud je však na silnici značka „zimní výbava“, je nutné v tomto úseku použití zimních pneumatik za každého počasí.

Kontrola vozu pžed zimní dovolenouKontrola vozidla

Na tuto činnost je vhodné navštívit odborný servis, ale pro základní zjištění hloubky dezénu pneumatik, toho, jestli máte v autě povinnou výbavu a podobně, si vystačíte i sami. Aktuálně pro vás Euromaster připravil kontrolu vozu za pouhých 99,- Kč

Zamrzání dveří, zámků a skel

Prevence se vyplatí. Zamrznutí dveří zabrání potření gumového těsnění speciálním olejem nebo i jelením lojem. Na zámky pak skvěle funguje rozmrazovač, který je ovšem vhodné mít doma nebo v kabelce, nikoli v autě, do kterého se nemůžete dostat.

Zamrznutá okna se nejlépe očistí škrabkou, popřípadě rozmrazovačem, který je vhodný a šetrný i pro stěrače. Pokud předpokládáme, že při příštím použití vozidla, bude sklo pod námrazou, je možné jejich včasné zakrytí speciální folií, která namrzání znemožní.

Před odjezdem

Určitě se informujte o aktuální dopravní situaci na své trase. Je vhodné mít i povědomí o předpovědi počasí, popřípadě v nepříznivých podmínkách zvážit i nutnost cesty. V zimním období počítejte s navýšením doby příjezdu. Sníh, mlha a hlavně pozornost či nepozornost ostatních řidičů mohou ovlivnit průběh cesty zcela zásadně.

Před nástupem do auta

Očistěte pečlivě všechen sníh i případný led z celého povrchu vozu (i ze světel). Odletující kusy jsou nebezpečné. Natankujte dostatek paliva. V případné koloně je budete potřebovat pro dojetí i pro zatopení.

Základní vybavení

S kolonou nebo jinou nepříjemnou situací musíte počítat vždy. Mějte tedy v autě teplé oblečení, případně deku, léky, také svačinu, nápoje a baterku. Pro děti také vhodné zabavení pro ukrácení času.

Komplexní služby související se správou pneumatik pro nákladní dopravce.

 

Společnost Euromaster provozující síť profesionálních servisů zaměřuje významnou pozornost na segment nákladníchnpneumatik a oslovuje hlavně nákladní dopravce. Má totiž co nabídnout. Vedle kvalitní servisní sítě jsou to především nástroje a soubory služeb, jejichž cílem je snížit provozní náklady, ušetřit čas i druhotné výdaje. Euromaster má k dispozici 23 poboček, z toho se 16 z nich řadí mezi specialisty pro nákladní vozidla. „Začínáme osvětou a snažíme se zákazníkům vysvětlit, že koupí pneumatiky obchod nekončí,“ vysvětluje Peter Koval, ředitel Euromaster Česká republika. „Tento segment je hlavně o službách a o péči po celou dobu používání pneumatik. Zákazník zaplatí něco navíc za správu pneumatik, nicméně tyto náklady se mu vrátí díky delšímu kilometrovému výkonu. Samozřejmě záleží na velikosti vozového parku a charakteru přepravy, to se řeší individuálně,“ dodává.

Další výhodou je skutečnost, že síť Euromaster disponuje unikátní flotilou 30 plně vybavených mobilních servisů, které jsou připravené zasáhnout rychle a kdykoliv. V praxi to funguje tak, že servisní technik navštíví dopravce (obvykle pátek až pondělí) a podle plánu údržby zkontroluje tlak a hloubku dezénu. Měřící přístroje přenášejí naměřená data okamžitě do aplikace v přenosném zařízení. V případě potřeby provede servisní operace (výměna pneumatik nebo prořezání). Plán údržby se samozřejmě dopředu domluví s majitelem firmy. „Alespoň 2x ročně vždy provedeme vyhodnocení, aby majitel viděl reálný přínos,“ říká Peter Koval.

 

Klíčové úkony

Vedle základní kontroly tlaku, která by se měla provádět jednou měsíčně, jsou to další důležité úkony, které mají zásadní dopad na provozování nákladních flotil. Důležitá je tak zvaná  permutace, změna pozice pláště na vozidle/návěsu/přívěsu. Souvisí to s velmi častým jevem, nerovnoměrným sjížděním plášťů. To je důležité provést alespoň jednou během životního celku. I tato operace totiž dokáže zvýšit kilometrový výkon až o 20 %. Třetím úkonem je správně nastavená geometrie podvozku. Čtvrtým bodem je prořezání. Prořezáním se životnost pláště prodlouží o další čtvrtinu, a to hlavně v době, kdy má plášť nejnižší valivý odpor (a tím i spotřebu). Když se k tomu přidá ještě protektorování a následné další prořezání, na jedné kostře pneumatiky lze reálně ujet 700 000 až 800 000 km v dálničním provozu.

 

Master Care

Základním principem speciálního nástroje Euromaster je kontrola a vedení přesných záznamů o každé pneumatice. Tato data se vkládají do software, který na základě algoritmů  založených na dlouholetých zkušenostech umí navrhnout, kdy je vhodná doba na otočení, přehození nebo prořezání pneumatiky. A to vždy s ohledem na vhodné plánování údržby pro celý vozový park. Majitel firmy či fleetový manažer má přes webové rozhraní snadný přístup ke všem informacím o pneumatikách. Software umí udělat srozumitelné reporty, a to včetně výpočtu efektivnosti. Důkazem našich kompetencí v této oblasti je spolupráce se společností AVE, se kterou jsme podepsali tříletou smlouvu na platbu za ujetý kilometr, v jejímž rámci poskytujeme komplexní péči o pneumatiky.

 

Náhled článku v časopisu

Odkládáte přezutí pneumatik? Předstih se vám vyplatí hned několikrát!

Denik.cz: září 2017

Odkládáte přezutí automobilu na poslední chvíli? Pak nebuďte překvapení, že volný termín získáte až "po termínu". Podle zákona máte totiž povinnost mít na automobilu zimní obutí v období mezi 1. listopadem až 31. březnem a to když je na vozovkách vrstva sněhu, námraza či ledovka. Počasí se ale podle kalendáře neřídí a vy tak můžete namrzlou silnici potkat třeba v říjnu. Nejen proto nemáte včasnějším přezutím mnoho co zkazit.

Správná péče ušetří statisíce

Časopis: Transport a logistika (únor 2018)

Pokud chcete, abyste na pneumatice najeli co nejvíc kilometrů, musíte se o ni starat. Minimem je sledování tlaku. Síť autoservisů a pneuservisů Euromaster nabízí pro dopravce komplexní služby související se správou pneumatik, můžou ušetřit čas i peníze.

Denik.cz | září 2017 | odkaz: ZDE


Odkládáte přezutí automobilu na poslední chvíli? Pak nebuďte překvapení, že volný termín získáte až "po termínu". Podle zákona máte totiž povinnost mít na automobilu zimní obutí v období mezi 1. listopadem až 31. březnem a to když je na vozovkách vrstva sněhu, námraza či ledovka. Počasí se ale podle kalendáře neřídí a vy tak můžete namrzlou silnici potkat třeba v říjnu. Nejen proto nemáte včasnějším přezutím mnoho co zkazit.
 

Objednejte si tedy termín v některém z 23 servisních center Euromasterklidně už dnes a pokud do 10. října pořídíte i nové pneumatiky Michelin nebo BFG Goodrich o rozměru 15´´ a větším, získáte navíc asistenci Master Jistota zdarma, která vám zajistí 3 roky bezstarostného cestování po celé Evropě.

7 °C jako záchytný bod

Čekat na první sněhovou nadílku s přezouváním skutečně nemusíte. Jakmile klesnou teploty pod 7 °C, směs, ze kterých jsou vyrobeny letní gumy, začne "tvrdnout" a výsledné vlastnosti se negativně projevují na jízdních vlastnostech. V průběhu října se s takovými teplotami již setkáte poměrně běžně, včasnou návštěvou pneuservisu se tak nejenže vyhnete frontám, ale zvýšíte i aktivní bezpečnost svého vozu.

Připravenost se vám vyplatí

Ježdění s nevyhovujícím obutím vás může přijít velmi draho a to nejen po zdravotní stránce. Pojistné plnění vám totiž pojišťovna při shledání nedostatků zkrátí či dokonce zcela odmítne. Zbytečné starosti i výdaje pro vás bude znamenat také policejní kontrola. Zde vás při nevyhovujícím stavu či druhu obutí čeká bloková pokuta do výše 2000 Kč a policisté vám mohou zakázat pokračování v jízdě.

Dbejte na stav dezénu i stáří pneumatiky

Zaměřte se nejen na kvalitu samotného obutí, ale i na jeho stav. Minimální hloubka dezénu je u zimních pneumatik stanovena na 4 mm a jeho stav poznáte velmi jednoduše podle gumových ukazatelů opotřebení po obvodu pneumatiky. Důležitým kritériem je také stáří, životnost používaných pneumatik se obvykle pohybuje v rozmezí 5 až 10 let – jsou ale i tací, kteří mění každé tři až čtyři sezóny 

Co domácí přezutí neumí

Pokud přezouváte auto doma, mimo jiné riskujete špatné vyvážení pneumatik. Důsledkem bývá jejich nerovnoměrné opotřebování a zhoršení jízdních vlastností. Svěřte tento krok raději profesionálům a zarezervujte si včas termín v některém z 23 servisních center Euromaster ČR. Proškolení technici vám pneumatiky dohustí, vyváží a přezují, seřídí geometrii a projdou další ze všech 14 bodů Master kontroly, kterou získáváte zdarma při každé návštěvě a která dokáže odhalit případné nedostatky a předejít tak mnoha starostem. Využít můžete také uskladnění druhé sady pneumatik a ušetřit si nejen místo ve sklepě nebo garáži, ale zejména špínu a námahu.
 

 

Čaropis: TRANSPORT & LOGISTIC (únor 2018)
stáhnout ve formátu pdf


Pokud chcete, abyste na pneumatice najeli co nejvíc kilometrů, musíte se o ni starat. Minimem je sledování tlaku. Síť autoservisů a pneuservisů Euromaster nabízí pro dopravce komplexní služby související se správou pneumatik, můžou ušetřit čas i peníze.

 

Přestože pneumatiky tvoří v celkových nákladech dopravních fi rem menší položku (kolem 2-3 %), tedy ve srovnání s položkou za palivo či řidiče, přesto si zaslouží velkou
pozornost. Protože v případě soupravy tahač návěs (obvykle dvanáct pneumatik) to mohou být statisíce. A i malý dopravce má rozhodně víc než jeden kamion, takže se bavíme o statisících. Péči si samozřejmě může zajistit sám dopravce, i menší fi rmy už tuto práci přenechávají specializovaným fi rmám.


Po celé republice

Jednou z takových je Euromaster, což je celoevropská síť auto i pneuservisů (2290 míst) zajišťující služby jak pro osobní automobily, tak hlavně pro nákladní vozidla a autobusy. V České republice má Euromaster 23 poboček, všechny formou franšízy. „Šestnáct z nich se věnuje segmentu nákladních automobilů, které generují 70 % obratu fi rmy,“ vysvětluje Peter Koval, výkonný ředitel společnosti Euromaster. Přestože Euromaster je 100% dceřiná společnost značky Michelinu, prodávají a servisují pneumatiky všech výrobců.

 

Prodáváme služby

„Snažíme se zákazníkům vysvětlit, že koupí pneumatiky u nás by to nemělo končit. Že to není jenom o produktu, ale hlavně o službách a o péči po celou dobu používání. Jenom tak z ní lze dostat
maximální proběh,“ vysvětluje základní fi lozofi i fi rmy Euromaster Peter Koval. Podobně jako u aut velmi často používá výraz TCO, tedy celkové náklady na vlastnictví. Zákazník  amozřejmě platí něco navíc za správu pneumatik, nicméně tyto náklady se mu vrátí díky delšímu kilometrovému výkonu. „Samozřejmě hodně záleží na velikosti fl eetu a charakteru přepravy, to se vždy propočítává individuálně,“ vysvětluje Peter Koval.

 

Čtyři pilíře péče

Základním úkonem v péči o pneumatiku je kontrola tlaku, která by se měla provádět jednou měsíčně. Podhuštění o 1 bar zvýší spotřebu až o litr, o 1,5 baru nižší tlak snižuje až o 10 % kilometrový proběh. Nemluvě o tom, že podhuštěná pneumatika ovlivňuje bezpečnost a snižuje odolnost kostry a následnou možnost protektorování. Špatné je ale také přehušťování, které sice může zlepšit spotřebu, snižuje ale životnost a záběrové schopnosti pláště. „Pneumatiky se na tahači i návěsu obvykle sjíždějí nerovnoměrně, a to i se seřízenou geometrií,“ vysvětluje Peter Koval, proč je důležité alespoň jednou za život otáčet pláště na disku a měnit jejich pozici na voze, resp. návěsu (tzv. permutace). I tato operace totiž dokáže zvýšit kilometrový výkon až o 20 %. Samozřejmě správně nastavená geometrie podvozku je velmi důležitá, proto také patří do seznamu úkonů pravidelné kontroly.

Čtvrtým bodem je prořezání pláště. „Když se sjede první vrstva běhounu, plášť má obvykle stále ještě několik milimetrů aktivní vrstvy, která se dá prořezat,“ popisuje Peter Koval operaci, kdy se zjednodušeně řečeno vytvoří nový dezén. Prořezáním se životnost pláště prodlouží o další čtvrtinu, a to hlavně v době, kdy má plášť nejnižší valivý odpor (a tím i spotřebu). Přitom zůstávají zachované veškeré základní vlastnosti pláště. Když k tomu přidáte ještě protektorování a následné další prořezání, na jedné kostře pneumatiky se dá reálně ujet kolem 450 000 km.

 

Absolutní přehled

Kontrolovat tlak zvládne každý dopravce, stejně jako prohodit pneumatiky na autě či na disku. Otázka ale zní, kdy to udělat a jak to naplánovat, aby to bylo maximálně efektivní. Navíc
taková věc zabírá čas, nemluvě o administrativě. Všechno toto řeší služba Master Care. „Jejím základním principem je kontrola a vedení přesných záznamů o každé pneumatice ve fi rmě,“ vysvětluje Peter Koval. Tato data se vkládají do software, který na základě algoritmů založených na dlouholetých zkušenostech umí navrhnout, kdy je vhodná doba na otočení, přehození nebo prořezání pneumatiky. A to vždy s ohledem na vhodné plánování údržby pro celý vozový park. Majitel fi rmy či fl eetový manažer má přes webové rozhraní snadný přístup ke všem informacím o pneumatikách. Software umí udělat srozumitelné reporty, a to včetně výpočtu efektivnosti. Například fi rma K.A.L.T. má ve své péči přes 30 000 pneumatik, které jezdí, Pneucentrum Kralupy spravuje přes 20 000 kusů.

 

Přijedou do firmy

Žádnému dopravci se pochopitelně nechce jezdit se svými vozy do servisu, proto všechny fi rmy v síti Euromaster mají tzv. mobilní servis. Těch je po celé České republice celkem 30.
Servisní technik přijede do fi rmy (obvykle od pátku do pondělí) a podle plánu údržby proměří tlak pneumatik, změří hloubku dezénu a provede optickou údržbu. Vše probíhá efektivně, protože měřicí přístroje přenášejí naměřená data okamžitě do aplikace v přenosném zařízení. V případě potřeby provede servisní operace jako výměnu pneumatik nebo prořezání. Plán údržby se samozřejmě dopředu domluví s majitelem fi rmy. „Alespoň 2x ročně vždy provedeme vyhodnocení služby, aby majitel viděl reálný přínos,“ zakončuje naše povídání Peter Koval, výkonný ředitel společnosti Euromaster.

Michal Štengl, foto Euromaster