Novinky

Jak připravit auto na zimu?

Zima a zimní počasí vyžaduje důkladnější přípravu na cestu než je tomu v létě. Je vhodné se předem přichystat na různé situace, které mohou během jízdy nastat, a to především tehdy, když plánujete delší trasu.

Jak připravit auto na zimu | EuromasterZima a zimní počasí vyžaduje důkladnější přípravu na cestu než je tomu v létě. Je vhodné se předem přichystat na různé situace, které mohou během jízdy nastat, a to především tehdy, když plánujete delší trasu.

Pneumatiky

Zimní pneumatiky o dezénu minimálně 4 mm musí mít vozidlo od 1.11. do 31.3. povinně, pokud je na komunikaci souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo lze předpokládat, že povětrnostní podmínky mohou tuto vrstvu přinést.

Pokud je však na silnici značka „zimní výbava“, je nutné v tomto úseku použití zimních pneumatik za každého počasí.

Kontrola vozu pžed zimní dovolenouKontrola vozidla

Na tuto činnost je vhodné navštívit odborný servis, ale pro základní zjištění hloubky dezénu pneumatik, toho, jestli máte v autě povinnou výbavu a podobně, si vystačíte i sami. Aktuálně pro vás Euromaster připravil kontrolu vozu za pouhých 99,- Kč

Zamrzání dveří, zámků a skel

Prevence se vyplatí. Zamrznutí dveří zabrání potření gumového těsnění speciálním olejem nebo i jelením lojem. Na zámky pak skvěle funguje rozmrazovač, který je ovšem vhodné mít doma nebo v kabelce, nikoli v autě, do kterého se nemůžete dostat.

Zamrznutá okna se nejlépe očistí škrabkou, popřípadě rozmrazovačem, který je vhodný a šetrný i pro stěrače. Pokud předpokládáme, že při příštím použití vozidla, bude sklo pod námrazou, je možné jejich včasné zakrytí speciální folií, která namrzání znemožní.

Před odjezdem

Určitě se informujte o aktuální dopravní situaci na své trase. Je vhodné mít i povědomí o předpovědi počasí, popřípadě v nepříznivých podmínkách zvážit i nutnost cesty. V zimním období počítejte s navýšením doby příjezdu. Sníh, mlha a hlavně pozornost či nepozornost ostatních řidičů mohou ovlivnit průběh cesty zcela zásadně.

Před nástupem do auta

Očistěte pečlivě všechen sníh i případný led z celého povrchu vozu (i ze světel). Odletující kusy jsou nebezpečné. Natankujte dostatek paliva. V případné koloně je budete potřebovat pro dojetí i pro zatopení.

Základní vybavení

S kolonou nebo jinou nepříjemnou situací musíte počítat vždy. Mějte tedy v autě teplé oblečení, případně deku, léky, také svačinu, nápoje a baterku. Pro děti také vhodné zabavení pro ukrácení času.

Proč přezouvat pneumatiky?

Žijeme v mírném podnebí, kde je povrch vozovky v létě a v zimě odlišný. Pro naši bezpečnost a snadnou mobilitu je nezbytné naše pneumatiky povrchu vozovky co nejvíce přizpůsobit. Proto mají letní a zimní pneumatiky jinou tvrdost a přilnavost k vozovce a jsou tak důležitým prvkem ovlivňujícím zásadním způsobem bezpečnost jízdy. Zároveň jejich pravidelným přezutím a vyvážením chráníme pneumatiky před opotřebením.

Pneumatiky

Pneumatiky představují jediný kontaktní bod mezi vaším vozidlem a vozovkou a tato styčná plocha je shodná s velikostí dlaně dosplělého člověka. Přestože mohou pneumatiky působit dojmem jednoduchosti, jsou výsledkem nejpokročilejších technologií, které vašemu vozidlu zaručují stabilitu a vám bezpečnost.

Přezouvání pneumatikKdy je vhodné přezouvat? 

Výměna pneumatik je v ČR dána zákanonem. Zimní pneumatiky by měli na voze být od 1.11. až do 31.3. Letní pneumatiky pak v mezi období. Důležité je ale vědět, že na zimní pneumatiky je vhodné přezouvat, jakmile teplota klesne pod 7°C byť pouze v noci. Už při této teplotě jsou letní pneumatiky nepříznivě ovlivňovány a ztráci své vlastnosti, určené pro vyšší teploty. Naopak na letní pneumatiky je tedy vhodné přezouvat nejpozději při zvýšení teploty nad 7°C v noci a to z týž důvodů - zimní pneumatiky se při vyšší teplotě více opotřebovávají, prodlužuje se brzdná dráha a vůz je méně bezpečný. 

Proč přezouvat pneumatiky u profesionálů?

Neměli bychom podceňovat důležitost profesionální údržby našeho vozu, k čemuž samozřejmě patří i výměna pneumatik. Správné vyvážení doma v garáži zvládneme jen stěží. Navíc správným vyvážením předejdeme nadměrnému opotřebení pneumatik a podvozkových dílů. Ba co víc, chybně seřízená geometrie může způsobit předčasné opotřebení částí systému řízení a vyvolat nižší jízdní stabilitu. S tím souvisí i ztráta komfortu v některých rychlostech a vyšší spotřeba paliva.

 

 

Skladba pneumatiky

Znamená to tedy, že Vaše bezpečnost zavisí na styčných plochách  čtyř dlaní a proto jsme přesvědčeni o tom, že správný výběr pneumatik pro Vaše vozidlo a Váš styl jízdy je klíčový.

Pneumatika se skládá z několika částí a rozličných materiálů, jejichž vzájemná kombinace má zaručit co největší bezpečnost (přilnavost na různých typech povrchu, jízdní stabilita, spolehlivé brzdné vlastnosti), úspornost (nízká spotřeba paliva, kilometrová životnost) a ekologičnost (nízká míra emisí CO2, minimální hlučnost).

Jednotlivé výkonnostní charakteristiky pneumatiky jsou často ve vzájemném rozporu (například nízký valivý odpor a vysoká přilnavost). Proto výrobci pneumatik využívají nejvyspělejších technologií a hledají cesty, jak všechny tyto klíčové vlastnosti skloubit.

Specialisté v servisních centrech Euromaster vám pomohou se zodpovědným výběrem pneumatik, protože vám jsou schopni poskytnout objektivní a jednoznačné informace o tom, jaké vlastnosti vám je konkrétní pneumatika schopná poskytnout nejen v krátkodobém, ale i v dlouhodobém časovém měřítku.

 

Klasifikace pneumatik

V listopadu 2012 vstoupil ve všech zemích EU v platnost nový evropský systém označování pneumatik. Cílem tohoto nového legislativního systému klasifikace pneumatik je zvýšit silniční bezpečnost a snížit dopad silniční přepravy na životní prostředí. Nové nařízení se vztahuje na pneumatiky vyrobené po 1. červenci 2012. Při prodeji musí být tyto pneumatiky od listopadu 2012 vybaveny klasifikačním štítkem či nálepkou, které spotřebitele informují o třech výkonnostních charakteristikách pneumatiky: 1. energetické úspornost 2. přilnavosti na mokrém povrchu 3. vnější hlučnost

Třída energetické úspornosti  
Energetická náročnostEnergetická úspornost pneumatiky je klasifikována podle velikosti jejího valivého odporu od nejlepší třídy A po nejslabší třídu G. V závislosti na typu cesty a jízdním stylu může rozdíl ve spotřebě paliva a množství emisí CO2 u plně naloženého vozidla jedoucího po silnici s pneumatikami A nebo G představovat až 7,5 %. Spotřeba paliva nižší o 7,5 % znamená úsporu 0,5 litrů/100 km u vozidla s průměrnou spotřebou 7 litrů na 100 km.  
Třída přilnavosti na mokru  
Přilnavost za mokraPřilnavost na mokru je určována podle délky brzdné dráhy a pohybuje se v rozmezí rychlosti 20 km/h znamená 30% rozdíl mezi pneumatikami třídy A a F délku G nejsou třídy A (nejkratší brzdná dráha) a F (nejdelší brzdná dráha). Třídy D a 80 km/h  užívány. Rozdíl mezi třídami A a F představuje 30 %. Při brzdění z rychlosti 4 osobních vozidel (průměrné vozidlo měří 4,3 m).  
 Vnější hlučnost  
HlučnostHodnota vnější hlučnosti je měřena u vozidla jedoucího na rovném povrchu rychlostí 80 km/h a na klasifikačním štítku je uvedena v decibelech. Kromě této hodnoty je na štítku uveden piktogram 1 – 3 zvukových vln, který srovnává hlučnost pneumatiky s budoucím limitem evropského nařízení (listopad 2016).  

Nový systém označování pneumatik nemůže zohledňovat všechny výkonnostní charakteristiky pneumatik (kilometrová životnost, přilnavost na suchu, jízdní stabilita v zatáčkách na mokru, jízdní stabilita v zimních podmínkách aj.). Vaše volba ovšem musí brát v úvahu všechny vlastnosti, které vyžaduje typ užití vašich pneumatik a typ vašeho vozidla. Z tohoto důvodu představují doporučení odborníků servisních center Euromaster významnou pomoc pro plně informovaný a zodpovědný výběr pneumatiky optimální pro vaše potřeby i vaše vozidlo, neváhejte a kontaktujte nás.